Søvproblemer

Jeg kom over noen fakta om at sju timers søvn hver natt kan gjøre en vesentlig forskjell for hjertet og hjernen, og gjøre deg inntil tre år yngre!  Spennende fakta når en nærmer seg de skumle tallene.

Piller for søvn virker, men virker kortsiktig står det i boka Menneskets fysiologi.  Hvis vi går bort fra søvnpillene, så skal jeg prøve å presentere en liten liste jeg fant om søvn i boka » Du – bli ekspert på den egen kropp» av Dr. Oz og Dr. Roizin.

1. Lag en døgnrytme. Stå opp til samme tid hver dag – selv om du faktisk ikke skal noe spesielt før langt utpå dagen. I helgene bør man sove kun en eneste time ekstra.

2. Juster temperaturen. Kjølig mørkt rom.

3. Spis et lite måltid før du går til sengs. Spis gjerne havre, mais eller ris før du legger deg. Dette inneholder et stoff som heter melatonin, som bidrar til å regulere den biologiske klokken. Unngå koffein eller treningsaktivitet før du skal sove. Drikk et glass med skummet melk.

4. Ikke bruk soverommet til annet enn søvn og sex. Unngå å ha jobbrelaterte ting, datamaskiner eller tv i det rommet du sover i.

Dr. Oz. Som for øvrig er kjent fra Oprah Winfrey Show.

5 thoughts on “Søvproblemer

  1. Jeg har brukt sovepiller i en periode jeg var veldig stresset og ikke sov i det hele tatt. Er man oppe i mer enn 24 timer (eller noe duren) har man en promille på tilsvarende 0,5. Det er ganske utrolig hvor kjip man kan føle seg når man lider av kun lett insomnia. Ikke å anbefale. Sovepiller er ellers en veldig grei ting å ha. Ikke fordi man skal knaske på de støtt og stadig, nei, men fordi du vet at hvis det skulle være krise en gang, kan du alltids ta den.

  2. Jeg må si meg uenig med kommentaren over angående sovepiller. Brukte også sovepiller en periode da jeg sov elendig lite.. Ble absolutt ikke trøtt av dem.. Det eneste som skjedde var at når jeg først sovnet, klarte jeg ikke stå opp… Når det er sagt så var pillene jeg fikk veldig svake.

Legg igjen en kommentar

