Evig ung!

Mange trener fordi de vil gå ned i vekt, minske stress, føle seg vel eller vinne gullmedalje. Vi har så mange ulike mål og hensikter med treningen og derav blir det mange ulike treningsopplegg. Ekstremtrening har sin spenning, ære og følelse og man skal tilfredsstilles. For ikke å snakke om samvittighet og selvfølelse.

Denne delen av trening får et enormt fokus etter min mening, og dermed skal jeg lage en liten guide for deg som også vil tenke på knokler, ledd og muskler mot virkning av alder.

Så, hvordan blir ben sterke? Jo, de blir det av belastning. Når musklene drar i knoklene mens vi trener med vekter, stimulerer de dem til å øke tettheten sin -derfor er styrketrening bra for beinbygningen din.

Poenget er kun at du utøver en øvelse med en vektbasert motstand. Den motstanden musklene akkurat tåler 8-12 ganger, er også den belastningen knoklene trenger for å gjenvinne, opprettholde og forbedre tettheten sin.

Er du ikke eier av vekter så får din egen kroppsvekt være nok. Knebøyninger og utfall er eksempler på dette.

Motstandstrening styrker ikke bare muskulatur, men den har en positiv virkning på knokler og ledd. Dette fordi motstanden øker bevegeligheten i leddene og endrer beinstrukturene.

Dersom vi går over på utholdenhetstrening, vet vi at dette styrker hjertet og holder blodkarene unge. Mange holder seg til utholdenhetstreningen – de løper og løper. Dette derimot kan gå løs på knokler og ledd på sikt, og det vil oppstå støtskader. Svømming, roing, sykling er derimot mye bedre utholdenhetsaktiviteter som bør kombineres med styrke.

Kilde: » Du – bli ekspert på din egen kropp» Dr. Mehmet Oz og Dr. Michael F. Roizen, 2008

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s