Lønsj (2007)

Plutselig slutta filmen – noe jeg ikke kunne skjønne resten av kvelden. Jeg følte meg snytt og litt lurt – ja, var det kanskje poenget det? Midt i filmen Lønsj, fra 2007, stoppa jeg rett og slett å være interessert. Jeg hadde likevel et snevert håp og tro om at det hele skulle ta seg opp igjen og gi meg en god opplevelse likevel. Jeg hadde ikke lest noen anmeldelser til denne filmen tidligere – mitt sinn var dermed åpnet på vidt gap og jeg var klar for en norsk perle.

Scenene ble dratt ut til det unødige og budskapet mangler. Personenes karakter og bakgrunn var gode nok  – og skuespillerne gjorde til tider strålende arbeid – men til hvilken nytte? Aksel Hennie og Ane Dahl Torp gjør at filmen virker tiltrekkende – og på coveret har de presentert hele seks femmere på forsiden og en bak. Jeg må rett og slett gå inn på nettet å lese noen anmeldelser – og forstår raskt at andre også deler mitt syn.Takk takk!

Lønsj handler om Christer (Aksel Hennie) som er blakk, deppa og femi. Leni som (Ane Dahl Torp) lever innestengt med sin far og har omtrent aldri vært utenfor døra. Heidi ( Pia Tjelta) som lever et tilsynelatende perfekt liv, men det eneste som ødelegger Heidis idyll er hennes ektemann Odd.

Filmen er regissert av Eva Sørheug – hennes første film og hun skal ikke refses på noen som helst måte. Det er god regi og troverdige bilder, det er heller manuset til Per Schreiner jeg ikke ser meg klok på. Jeg vil nok ikke se denne filmen igjen – og ja, da har jeg sagt mer enn nok.

Terningkast 2!

Legg igjen en kommentar

