Fokusere

Det er mye som skjer om dagen og da er det viktig å ha fokus på rett ting til rett tid. Hørt det før? Vel – klart det. Dette innlegget skal handle litt om nettopp det – å flytte fokus til de tingene man faktisk gjør. Også får det som kommer siden, komme siden.

Som sang en gang jeg spilte Baloo i oppsetningen Jungelboken med Skedsmo Amatørteater i 2007;

Det første du må lære, er å være der du er

Baloo med Mowgli og alle fuglene. Våren 2007

Og ikke være der hvor du – igrunnen ikke er
Ingen har blitt særlig klok, av å gruble hele tiden
Det som hender, hender nå, andre ting vil hende siden
Man får ta det som det kommer, og bestemme hver for seg
Hva man gjør og ikke gjør -det er opp til deg!

I dag, tre år etter Jungelboken er det sannelig premiere på High School Musical – on stage, og jeg har stor tro på at det kommer til å bli en fantastisk kveld på alle måter. Jeg kom med i denne produksjonen i slutten av august, mens andre har vært med siden April. Jeg starta med teater i 1999 og er fortsatt gira på å gjøre flere roller.

I går hadde vi generalprøve – og det var første gang med publikum for mange på scenen. Det andre laget, og de som spiller i begge lag har fått prøve seg litt allerede. Men vi andre har hatt fri i to dager. Godt godt med en skikkelig gjennomkjøring  og tror vi er klare til i kveld nå. Full sal og premierefest etterpå er jo noe av det vi har sett fram til så lenge, og det er nå vi skal prestere kveld etter kveld – og folk spør: Men skal ikke du bli fysioterapeut?

Joda – det er jo veldig sant. Teater er jo en hobby. Om få dager har jeg eksamen..og enda en etter det. Først ut er om muskel og skjelettlidelser – en praktisk individuell eksamen. Da har vi 12 fiktive pasienter som vi skal kunne behandle. En av disse får vi altså på eksamen. To uker etter denne er det den siste for i år – patologien (sykdomslæren). Jeg veit ikke hva jeg skal tenkte, men gleder meg til juleferien. Liker godt det vi holder på med på skolen – men er ikke så glad i eksamner og pugge ting fordi det skal sitte til en eksamen. Så gleder meg til å koselese på ting som jeg ikke MÅ bli vurdert i etterpå.

Sara og Emmeli i full gang med traksjon av hofte.

Dagene mine har stort sett gått i at jeg først har vært på skolen fra 9-15.00, også har det vært teater fra 16-17.00 til ca 22.oo pluss minus. Det blir lange dager. Med andre ord fra muskeltøying og leddmobilisering til koreografier og noter. Jeg er utrolig heldig som får drive med alt dette – men jeg er også veldig glad når natta kommer og jeg skal sove.

Jeg har funnet ut at det er litt vanskelig å møte alle venner. Så til alle dere som kanskje føler at Magnus ikke helt er like på med meldinger og kafebesøk som tidligere – så vet dere godt at det ikke betyr at jeg ikke vil. Men døgnet har ikke gitt meg flere timer! ikke noen av oss egentlig!

Hvorfor fyller jeg da opp timeplanen min fra morgen til kveld, ukedag som helg? Ganske enkelt  – av enkelte ting blir jeg sliten, av andre ting blir jeg gira og får energi. Jo mer jeg vet at jeg skal rekke og gjøre, jo mer effektiv blir jeg når jeg må gjøre noe. Altså – vet jeg at jeg har to timer på å skrive ferdig en oppgave, så må jeg altså bruke den tiden da, for det vil ikke være tid til det siden. Så med andre ord så vil det si at når jeg har lite å gjøre på kveldene..så får jeg gjort ekstremt lite og tingene jeg gjør blir gjerne ikke like bra!

Så handler det også om noe av motivasjonen det ene gir det andre. Som nå gir teateret med sang og dans meg motivasjon til også å stå på når det gjelder fysioterapistudiet. Nå har jeg spilt teater i over 10 år og det har egentlig alltid fungert som dette. Teateret i kombinasjon med skole og andre ting er topp.

Mennesket er nok skapt for å jobbe og stå på og jeg tror teateret har gitt meg mye mer enn å ha det moro. Selvutvikling er nok en av de største gavene. Dermed akter jeg å fortsette i denne banen – så lenge det er mulig.

»Nok for nå folk. Dette er Jack Scott! » ( Magnus Skjervold)

Legg igjen en kommentar

